Barnets trivsel og udvikling er det vigtigste for os

I børnehaven Juliane ser vi det som vores opgave at skabe tydelige, faste rammer, og en genkendelig struktur

Vi vil skabe gode læringsmiljøer, der muliggør, at børnene oplever tryghed, nærvær, trivsel, læring, udvikling og anerkendende relationer.

Vi ser det som vigtigt at give børnene medbestemmelse og skabe læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i børnenes perspektiver, og hvor børnenes egne lege fremmes af det pædagogiske personale, som værner om børnenes initiativ, fantasi og virkelyst.

Omsorg, anerkendelse og gensidig respekt er bærende elementer i hverdagen

Vi er nærværende voksne, der prioriterer at bruge mest tid på børnene og gør meget ud af at det enkelte barn føler sig godt modtaget, hver dag, blandt andet via vores vinkevoksne, der tager imod hver dag.

Vi har fokus på at drage omsorg for børnene og samtidig stimulere og udfordre børnene for at understøtte deres trivsel, læring og udvikling.  Vi arbejder på at skabe en god stemning for alle, hvor der også er plads til sjov, ballade, skøre påfund og humor.

På denne måde opnår børnene tillid til egne kompetencer og udviklingsmuligheder.

Leg og fantasi er det værktøj børnene bruger for at forstå verden

Gennem legen tilegner børnene sig de redskaber, der må til for at kunne bearbejde alle de mangeartede indtryk, de dagligt udsættes for. Legen er også en rigtig god øvebane i forhold til de personlige og sociale kompetencer.

Legen kan undertiden løse op for ting, som børnene i øjeblikket ikke behersker i det virkelige liv. Legen og en legende, nysgerrig tilgang er derfor udgangspunktet for de processer, som barnet indgår i, og som det pædagogiske personale har ansvaret for at rammesætte.

Legen har derfor en central rolle i vores dagligdag.

Børnene opfatter vi grundlæggende som kompetente og selvstændige

Samtidig har de har brug for omsorg, udfordringer, positive forventninger og tillid fra os voksne.

Det er vigtigt at vi ikke fratager børnene læring ved at gøre tingene for dem, men i videst muligt omfang, skaber tid og ro til at børnene kan øve sig i at mestre tingene selv, med opmuntring, støtte og guidning fra de voksne.

Ligeledes er det vigtigt at børnene inddrages i de daglige gøremål, som at stole ned/op, dække bord, rydde op, feje, tørre borde af og så videre.

Alle har brug for at føle sig som nyttige og bidragende individer i fællesskabet

Der er en utrolig stor, og vigtig læring i selv de mindste af dagligdagens gøremål – det vi kalder hverdagslæring, som foregår hele dagen og alle dage.

Børnene skal være aktive medskabere af egen læring og udvikling i rammer, som vi voksne er ansvarlige for. Børnenes bidrag er væsentlige og vigtige elementer i det pædagogiske arbejde - både når der er tale om planlagte aktiviteter, spontant opståede situationer, leg eller rutinesituationer.

Derfor er det vigtigt, at det enkelte barn føler sig set, mødt og forstået, og at barnet oplever, at det har en demokratisk stemme.

Vi tager udgangspunkt i, at det at være barn har en værdi i sig selv

Vi værner om børnenes ret til at være børn, til at være forskellige og til at udvikle sig i forskelligt tempo.

Vi støtter børnene i at udvikle sig til rummelige individer, der er i stand til at forvalte deres indbyrdes samvær, og løse konflikter på en hensigtsmæssig og aldersvarende måde. En god omgangstone, almindelig ’dannelse’ og høflighed er noget vi lægger meget vægt på.

Vi er nysgerrige sammen med børnene og går på opdagelse i børnenes perspektiver. Vi lægger vægt på at understøtte det gode børneliv, forstået som et liv, hvor der er plads, tid og ro til at lege, skabe relationer, og hvor nære og tillidsskabende voksne giver barnet nærvær, omsorg og tryghed til at kunne lære og udvikle sig.

Samarbejdet med forældrene er yderst vigtigt for os

Vi ser os som et supplement til hjemmet og vægter et åbent, tæt og inddragende forældresamarbejde, da det er vigtigt for at kunne skabe et trygt fundament for barnets dag, trivsel og udvikling.

Den gode kommunikation mellem hjemmet og børnehaven er essentiel, for at skabe en bedre forståelse af barnet og de faktorer, der spiller ind på barnets hverdag, og for at vi i fællesskab kan støtte barnets udvikling og trivsel bedst muligt.