Den gode opstart i Børnehaven Juliane

Før start

Vi ved at det er en vigtig beslutning at vælge børnehave, og at det betyder meget, at man lige har mulighed for at komme ud og fornemme stedet. Hvis I har fået tilbudt en plads hos os, og gerne vil ud og besøge os før I siger ja, så ring til os og aftal en tid til en kort rundvisning og snak.

Hvis I vælger at sige ja til en tilbudt plads hos os, så er det vigtigt at I får det godkendt med det samme.

Det er vigtigt at både jeres barn, men også I forældre føler jer trygge ved opstart i vores børnehave. Derfor sender vi et velkomstbrev  ca. 1 måned før jeres barn skal starte i Børnehaven Juliane, med dato for en opstartssamtale, samt invitation til at komme på besøg inden start.

Besøg i børnehaven

Når I har modtaget vores velkomstbrev, ringer I til os og aftaler et (eller flere) besøg inden opstart. Ved besøget vil vi vise hvor jeres barns garderobe er, og den gruppe jeres barn skal gå i, ligesom I vil kunne hilse på personalet. Barnet vil møde de andre børn fra gruppen, og se de rum, det hører til.

Vi opfordrer også til, at I kan komme på besøg på vores legeplads efter lukketid og i weekenden, så jeres barn føler sig tryg ved vores legeplads.

Opstartssamtale

Opstartssamtalen er af en times varighed, og er kun for jer forældre, uden børn.

Til opstartssamtalen vil vi lave en forventningsafstemning, spørge ind til jer som familie, og i særdeleshed jeres barn, der skal starte i vores børnehave.

Her er der også mulighed for at stille evt. spørgsmål I måtte have.

Til opstartssamtalen aftaler vi hvordan den første dag skal forløbe.

Den første dag

På barnets første dag i børnehaven, er en af jer forældre med. For os er det vigtigt at jeres barn får en god oplevelse af sin opstart, og at den første dag bliver en så god og positiv oplevelse som muligt, derfor anbefaler vi at det er en kort dag, så barnet ikke når at blive alt for træt og overvældet af indtrykkene.

En god ide er som regel at komme ca. kl. 8.30, inden vi spiser formiddagsmad, og så gå hjem igen, enten før eller efter frokost.

Vi ved dog også at børn er meget forskellige, så det vigtigste er at I mærker efter, hvad der er det bedste for jeres barn.

I opstartsfasen aftaler vi fra dag til dag, hvad planen er for dagen efter.

Opfølgningssamtale

Efter ca. 3-4 måneder, inviterer vi jer til den første af flere faste samtaler i børnehaven. Samarbejdet mellem jer forældre, og os i børnehaven er utroligt vigtigt for at vi kan sikre jeres barns trivsel og udvikling, derfor er forældresamtaler noget vi prioriterer højt.

Til samtalen vil vi komme omkring hele barnets udvikling og trivsel, samt hvordan opstarten er gået.

Vi både håber og forventer dog, at I til hver en tid tager kontakt til os, hvis der er noget I undrer jer over, er utilfredse med, eller er utrygge ved, så vi hurtigst muligt kan få dette drøftet og gøre noget ved det, eller give svar. På denne måde sikrer vi det bedst mulige samarbejde, til glæde for jeres barn.