Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Julianes ansatte arbejder ud fra den styrkede pædagogiske læreplan

Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i et fælles pædagogisk grundlag

De centrale elementer er:

  • Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv.
  • Dannelse og børneperspektiv. Børn på for eksempel 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
  • Leg. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
  • Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker for eksempel gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
  • Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
  • Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.
  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
  • Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed med videre.

Loven fastsætter, at alle elementer i det fælles pædagogiske grundlag skal være udgangspunkt for arbejdet med den pædagogiske læreplan og dermed det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud.

Nogle elementer i form af for eksempel børnesynet skal altid være til stede i det pædagogiske læringsmiljø, mens andre elementer som for eksempel arbejdet med at skabe en god overgang til børnehaveklassen kan være mere til stede i nogle sammenhænge end andre.

I Børnehaven Juliane arbejder vi med elementerne fra de pædagogiske læreplaner igennem hele dagen

Der er læring i alle dagens almindelige gøremål, noget vi kalder hverdagslæring. For eksempel når barnet bliver afleveret og skal sige farvel til sin far og mor; til måltiderne; i garderoben; når vi skal ud og vaske hænder; når der skal ryddes op; når vi øver sociale kompetencer i legen; når vi har samling; Når vi er ude på legepladsen og bruger vores krop; når vi tilegner os nye kompetencer og så videre.

Når vi laver temaarbejde og projekter, kan det være med et bestemt læreplanstema som hovedelement, men alle læreplanstemaerne tænkes ind, da de griber ind i hinanden.

Den pædagogiske læreplan

Dagtilbudsloven har igennem den styrkede pædagogiske læreplan rammesat hvad alle daginstitutioner skal arbejde ud fra.

Vi har i personalegruppen udarbejdet vores pædagogiske praksis ud fra den styrkede læreplan og indsat det i den styrkede læreplan. her kan i læse om vores pædagogiske arbejde i dagligdagens rutiner og de forskellige læringsmiljøer som børnene indgår i, i løbet af børnetiden.

Læreplanen er et arbejdsredskab for personalet, som er dynamisk og udvikles gennem evaluering og ny viden fra dagligdagen.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.