Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Et godt forældresamarbejde har høj prioritet i Børnehaven Juliane

 Kommunikationen mellem forældre og børnehave er vigtig

Fortæl os hvis der er forhold i hjemmet, der kan have indflydelse på barnets trivsel – om det er en nat med dårlig søvn, katten der er løbet væk, yndlingslegetøjet, der er gået i stykker om morgenen, en konflikt fra morgenstunden, eller mere alvorlige ting, som langtidssygemelding hos en af jer forældre, alvorlig sygdom i familien, dødsfald eller skilsmisse. Dette er utroligt vigtigt for at vi bedre kan forstå barnets reaktioner og kan give ekstra omsorg og opmærksomhed, når barnet har det svært.

Kom til os med spørgsmål, problemstillinger, ris og ros – hvis I ikke siger direkte til os, hvis der er noget I undrer jer over, eller I er utilfredse med, kan vi ikke vide det og heller ikke handle på det. Vi gør alt det bedste vi kan for at skabe de bedste betingelser for børnene og jer forældre, men det kan godt være, at I får øje på noget, vi ikke har set. Ved at I kommer til os med det, kan vi enten komme med en faglig forklaring, eller vi kan ændre det, alt efter hvad det er.

Vi vil også meget gerne opfordre til, at I siger til andre forældre, at de skal henvende sig til os, hvis de ’brokker’ sig til jer omkring forhold, der har med børnehaven at gøre.

I kan altid kontakte lederen via Aula eller ringe, hvis der er noget I har brug for at få vendt.

 

Den daglige kontakt styrker samarbejdet

Vi prioriterer den daglige kontakt med forældrene højt. Det er, som skrevet herover, vigtigt at I informerer os om eventuelle faktorer hjemmefra, som kan have indvirkning på barnets dag.

Vi vil ligeledes give jer informationer om barnets børnehavedag, der kan have indvirkning på barnet hjemme. For eksempel større konflikter med ens bedste ven, hvis barnet er kommet til skade, hvis barnet virker træt eller sløj, sjove oplevelser med videre.

Hver gruppe har en informationstavle, hvor I også vil kunne læse lidt om hvad der er sket i løbet af dagen, så I har nogle stikord til jeres samtale med barnet om dagen.

I kan forvente en personalegruppe, der er fokuseret på det enkelte barns trivsel, og også jer som familie. Vi vil invitere til en snak, hvis vi mærker en ændring i barnets trivsel og væremåde. På denne måde kan vi, i fællesskab, sikre de bedst mulige vilkår for barnet.

 

Forældresamtaler er med til at sikre barnets trivsel og udvikling

Vi tilbyder følgende faste samtaler:

  • Opstartssamtale før barnet starter i børnehaven. Her kan vi få lidt informationer omkring barnet og familien, aftale opstartsforløbet, samt afstemme forventninger.
  • Opfølgningssamtale cirka 3-5 måneder efter barnet er startet i børnehaven. Her snakker vi om barnets start i børnehaven og barnets generelle udvikling og trivsel.
  • Midtvejssamtale i løbet af det år barnet er 4 år. Dette omhandler også barnets generelle trivsel og udvikling
  • Skolesamtale i oktober måned, i barnets sidste år i børnehaven. Til denne samtale snakker vi om skoleparathed og den pædagogiske indsats, i samarbejde med jer forældre, for barnets sidste år i børnehaven.

Til alle samtalerne bruger vi et trivsels- og udviklingsskema, som både I forældre, og personalet udfylder forud for mødet. Dette danner grundlag for samtalen, og udfærdigelse af udviklingsplan for barnet.

Udviklingsplanen tager udgangspunkt i barnets styrker, ressourcer og interesser og giver mulighed for at bruge disse i arbejdet med de området barnet eventuelt har udfordringer.

I udviklingsplanen lægger vi en strategi for, hvordan vi bedst muligt hjælper og støtter barnet i fællesskab, med opgaver både hjemme og i børnehaven.

Udviklingsplanen kan omhandle alt muligt - sidde pænt og spise, smide bleen, blive mere selvhjulpet, støtte til at danne sociale relationer, motorisk eller sproglig indsats og så videre. Hvis der er punkter i udviklingsplanen, der kræver en opfølgning, aftaler vi til mødet hvornår og hvordan vi følger op på dette. 

Er der noget, hvor vi med fordel kan inddrage eksterne samarbejdspartnere, som talepædagog, ergoterapeut, psykolog, indsatspædagog m.v., så indkalder vi til dialogmøde.

I kan til enhver tid ønske at få en samtale ud over disse. Hvis der er noget I eller vi har behov for at drøfte, spørge om eller give udtryk for, som ikke egner sig til den daglige ’garderobesnak’, prioriterer vi at finde en tid til samtale – også selvom det måske bare er 10 minutter. Kommunikationen mellem hjem og børnehave er utrolig vigtig for os.

 

Aula er en vigtig platform i forhold til kommunikationen imellem forældre og børnehave

Aula bruges blandt andet til:

  • Registrering af fremmøde.
  • At I kan melde fravær, ferie og sygdom i systemet
  • At I kan give beskeder om for eksempel legeaftaler, eller hvis andre henter barnet.
  • Stamdata og diverse tilladelser udfyldes af begge forældre
  • Tilmelding til aktiviteter, arrangementer, forældremøde med videre.
  • Til- og framelding ved de faste ferieperioder (vinterferie, påske, dagen efter Kristi himmelfart, grundlovsdag, sommerferien, efterårsferie samt juleferie)
  • Nyheder og informationer fra børnehaven. Herunder nyhedsbreve, referater fra bestyrelsesmøderne og andre relevante informationer.
  • Hvis der er en besked der skal gives videre, der ikke skal gives videre 'hen over hovedet på barnet'
  • Hvis I gerne il ringes op til en kort snak, kan I også skrive til os her

Er der spørgsmål angående Aula, så henvend jer til personalet, de vil kunne guide jer i brugen af systemet

Vores forventninger til jer i forhold til Aula:

  • At I udfylder stamkort på jeres barn på; tager stilling til diverse tilladelser, samt udfylder, hvis der er særlige hensyn. Herunder også at sørge for at I får notifikationer, når der er nyt fra os
  • At I husker at trykke jeres barn ind ved aflevering og ud ved afhentning – gør det til en vane at gøre det som det første, når I træder ind ad døren. (Husk også at fortælle det videre til evt. andre, der henter barnet) – særligt i Coronatiden gælder dog, at det er personalet, der trykker jeres barn ind og ud på Ipads i stedet.
  • Det er KUN voksne, der må betjene Komme/Gå-skærmen
  • At I skriver på Aula, når der er andre end jer forældre, der henter barnet. Vi må ikke udlevere børnene til andre end jer forældre, medmindre det er efter aftale med jer. Er der nogle, der tit henter, så føj dem i stamkortet som personer der må hente, men skriv alligevel en besked til personalet om det også.
  • Har barnet en legeaftale med et andet barn, skal vi have det at vide af begge forældre.
  • At I melder sygdom, fridage og ferie på Aula
  • At I overholder tidsfristerne og får jeres barn meldt til/fra i de oprettede ferieperioder.
  • Husk at holde øje med beskeder og arrangementer på Aula. Alle vores vigtige informationer kommer der – og blandt andet ligger der også her dokumenter, nyhedsbreve med videre.
  • Skriv gerne om morgenen hvornår barnet bliver hentet – på denne måde kan vi bedre planlægge eftermiddagen i forhold til sygdom med videre.

Forældrebestyrelsen er et bindeled mellem forældrene og børnehaven

Bestyrelsens opgaver er primært:

  • At være sparringspartnere i forhold til tiltag i børnehaven
  • At arrangere forældrearrangementer
  • At lave tiltag til gavn for børnehaven – f.eks. søge fonde
  • Indblik i budgetrammen, samt fastsætte principper for brug af budgettet
  • Deltagelse i ansættelsesudvalg
  • Deltagelse i pædagogisk tilsyn

I Børnehaven Juliane består bestyrelsen på nuværende tidspunkt af 5-7 forældrerepræsentanter, 2 suppleanter, 2 personalerepræsentanter og den pædagogiske leder.

Forældrebestyrelsens medlemmer fremgår af institutionens hjemmeside, og kan ligeledes ses i vindfanget ved hoveddøren.

Hvert år, inden udgangen af november måned, vælges en ny forældrebestyrelse for børnehaven.