De tre læringsrum sikrer barnets udvikling

Det første læringsrum

I dette læringsrum går pædagogen foran barnet. Her har pædagogen en viden, som han skal formidles videre til barnet, som er nødvendig for at barnet kan løse den opgave, som pædagogen har opstillet.

Det andet læringsrum

I dette læringsrum har pædagogen en mere sidestillet rolle med barnet. Pædagogen og barnet udforsker emnet sammen og har begge indflydelse på form og indhold. Den voksne har en støttende rolle i dette læringsrum.

Det tredje læringsrum

I dette læringsrum er det barnet, der er i fokus. Barnet har nu selv redskaberne til at løse den givne opgave, og den voksne går derfor i baggrunden og bagved barnet. Barnet står, så vidt muligt, selv for form og indhold. I dette læringsrum ligger også den frie leg, og den voksne har en mere observerende rolle.

Læringsrummene veksler altså mellem voksen skabt læring, voksenstøttet læring og læring præget af leg og spontane oplevelser.

Hvert læringsrum har sine styrker og begrænsninger og de kan ikke erstatte hinanden. Men i situationen kan der veksles mellem læringsrummene, afhængigt af barnets behov og selvstændighed.