Opsporingsmodellen er et redskab i vores hverdag

Trivselsevaluering foretages 1 gang årligt

En central metode i opsporingsmodellen er de systematiske trivselsevalueringer af alle børn i alderen 0-6 år. Trivselsevalueringerne skal hjælpe med at opdage børns eventuelle manglende trivsel på et tidligt tidspunkt i problemudviklingen.

For at sikre systematiske og ensartede evalueringer skal alle i sundhedsplejen, dagplejen, vuggestuen og børnehaverne evaluere de børn, som de har ansvar for minimum 1 gang om året.

I Børnehaven Juliane bruger vi et trivsels- og udviklingsskema til alle samtalerne, som både I forældre, samt personalet i børnehaven udfylder, og som danner udgangspunkt for samtalen.

Trivsels- og udviklingsskemaet, er lavet med udgangspunkt i trivselsparametrene fra opsporingsmodellen, og sikrer at vi kommer omkring hele barnet.

Til samtalerne udfolder vi de enkelte punkter med eksempler, og får øje på barnets styrkesider, og hvor de næste naturlige udviklingspunkter er.

Der bliver lavet et referat og handleplan fra mødet, hvor vi beskriver barnets styrkesider og opmærksomhedspunkter, samt laver en handleplan for evt. udviklingspunker, i forhold til hvad I forældre arbejder med derhjemme og hvad vi arbejder med i børnehaven.

Der aftales evt. opfølgning, samt om der skal indkaldes eksterne samarbejdsparter.

Referatet får I med hjem efter mødet.